tisdag 19 augusti 2014

Slutstriden i FMM


Det finns få känslor som är så sköna som att vakna upp av sig själv efter 10h sömn och veta att man snart ska få äta frukost. Upp vid 7 och ner till sjömanskapen vid 8.30. Kollade länge på regnbyxorna men lät de ligga kvar, det fick jag ångra sedan.  Vid kl 9 öppnade himlen sig och sen tokregnade det. Inget att göra, bara försöka hålla sig så torr  och varm man kunde.  Först ut bland damerna var Cattis, Kim och Melina.  Cattis har aldrig kört grenen förut och den är minst sagt komplex. Det är svårt att ha koll på alla delar och få instruktioner på land, du gjorde det bra Cattis. Första gången någonsin och 9.10. Nu har du en tid att utgå ifrån. Kim hade strul med kasttågen men sen gick det ganska bra och in på 5.06 och Melina in på 4.00. Hon vill mer goda Melina, det kommer komma och då firar vi magisk gräns.
Finalheatet var tufft, 4 tjejer som gjort under 3.50, där Jenna var snabbast på landdelen och i båten. Vi andra fick jaga. Fick bra coachning av Lars på inrodden och vändningarna satt bra, inga större missar på kätting förflyttning men hade en jagande Carro bakom mig som tog in en del på spurtrodden. Men jag lyckades vinna och persa på 3.41 och Carro kom in på nytt tävlingspers 3.44, dubbel glädje! Kiwi knep 3dje platsen på 3.51 och Jenna in på 3.53, Nordiska kommer bli minst sagt spännande i denna gren.

Jag vred ur mina handskar och satte mig i en återställningsbåt för att fixa schackel och kätting.  När organisationen är liten så får aktiva hjälpa till och jag tyckte faktiskt att det gick smidigt, men jag var tvungen att extra kolla med Lars hur allt ska sitta. Vill ju inte förstöra för någon.  Efter en stund bytte Kiwi av mig och jag fick ta på mig lite mer torrt, regnet började avta och jag fick vara barnvakt åt Agne.

Oscar C körde en av sina första sjömanskaper (?) på 6.44. Johan hade problem med kasttågen och fick 50p straff och rodde på 5.03. Det ska sägas också att vi hade lite för lite kasttåg, ca 2 per man då vi körde 4 bana, istället för ordinarie 3. Binder körde bra på under 5, 4.57, lite mer roddteknik så kommer de gå undan destå mer. Petter och Joel låg jämt, skilde bara 1/100 del mellan dem, 4.33. Petter ledde länge men fick lite strul med spurtrodden och Fransson smet in emellan.  Gurra kom fel vid första boj och fick dansa runt lite för att komma rätt, 4.20 och Jeppe 4.12. Emil var skit glad att ha slagit de två föregående med sina 4.06. Sjömanskap på herrsidan har varit en ”svenskgren” under ett par år med mkt fina resultat från Lars och Mackan. Trots en del fippel så va dessa två giganter i topp. Lars ohotad etta på 3.44, Mackan på 3.51 och coach ponta kom bubblande på en 3dje plats på 3.57, följt av Petri på 3.58, följt av Ronni och Mikko på strax över 4.00.
Snabb, effektiv återställning och sen upp att torka och äta lunch. Någon längre vila hann vi inte med. Jag följde P:s framfart i cykelvasan och sen var det uppvärmningsdags.

Himlen öppnade sig igen, hållkäften vad det regnade. Vi körde i gympahallen, Jag, Carro och Melina. Swedish warmup med högmusik, stolta amazoner och fridans. Tävlingen försköts lite och det duggade ganska tätt när vi körde igång. Först ut var Cattis som fick köra själv, 14.20. Starkt. Sen var det finalheatet, 4 snabba tjejer som kört alla grenar. Medaljerna skulle delas upp. Jenna drog tidigt och jag och Puffy lät henne löpa.  När vi kom till skyttet drog hon, stor ledning. Jag missade mitten, en omladdning. Fick leta efter magasinen då jag slagit undan dem med handen när jag trodde jag träffat de 5 första.  Fick jaga Puffy, klättrade  i varje stigning, föll tillbaka i varje utförs löpa. Paddlade om och sen var det bara att jaga Jenne som var lååååångt fram.  Fanns ingen kraft kvar i benen.  Satte första granaten, bara spruten kvar. Spurt på en vattenfylld löparbana, väldigt effektfullt. Kom in på 11.34, Nästan 30 sek efter Jenna på 11.09 och Melina gjorde banpers på 11.53 och Carro på 12.44.

Slutställningen på tjejsidan blev: Jenna 5959, jag 5891, Melina 5769 och Carro 5682.

Herrarna såg jag bara vid paddlingen. Där fixade jag gummibåtar, pratade simning med Nisse och tog actionbilder. Jag missade också sista heatet då jag var tvungen att åka till stan för att plocka upp Peder som sen blev Jonathan. Men resultaten som följer, Oscar C 13.47,  Mackan 12.40 med lite straff här och var,  Binder 12.29, Gurra med vapen strul  12.23,  Johan L 12.16, Peder 12.06 och Fransson 12.04.  Ponta kom 8a på 11.50, Emil 6a på 11.44 i ett spännande lopp där granaterna ännu en gång avgjorde med en snabb spurt från Emils sida. Jesper kom 3a på 11.22 och Lars trots straffrunda på skyttet och nervpirrande kastning vann på 10.39.

Slutställning herrar: Lars 6048, Petri 5914, Mackan 5684, Emil 5649, Pontus 5629, Gurra 5600, Fransson 5461, Petter 5393, Johan L 5267 och Oskar B 5148.

Uppställning i idrottshall och pampig prisutdelning som innehöll FMM och Nordic cup men också CISM star merit för personer som varit på fler än 2 MVM eller World games. Gurra fick finaste, dubbel goldstar för 9 tävlingar. Coolt! Sen 3 rätters med vin (lyxigt) och jag och Melina tränade danskan inför nästa tävling, Nordiska i Danmark den 25-29/8.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar